κ. κρεμμύδα, σκυλοκρεμμύδα, ασκέλλα.
Πολυετές βολβώδες γεώφυτο. Διακρίνεται εύκολα από την ψηλή (έως 1,5 μ.), με πολυάριθμα λευκόχρωμα άνθη, ταξιανθία που εμφανίζεται το φθινόπωρο κατευθείαν από το έδαφος ή από τους μεγάλους βολβούς (έως 20 εκ. διάμετρο και βάρος 1 κιλ.) που συχνά προεξέχουν της επιφάνειας του εδάφους. Φύλλα πλατιά, εμφανίζονται μετά την ανθοφορία μέχρι το καλοκαίρι.
Απαντά σε παραθαλάσσιες περιοχές της Μεσογείου, μέχρι τα 300 μ. υψόμετρο. Επίσης, απαντά νοτιότερα μέχρι το Ιράν και το Ιράκ και προς δυσμάς στα Κανάρια νησιά.
Στην κρεμμύδα αποδίδονται φαρμακευτικές και προστατευτικές ιδιότητες ήδη από την αρχαιότητα και μάλιστα οι ιπποκράτειοι την θεωρούσαν ως ένα από τα αρχαιότερα φαρμακευτικά φυτά. Οι βολβοί της χρησιμοποιούνταν για την θεραπεία του άσθματος, της βρογχίτιτδας και καρδιακών νοσημάτων καθώς και για την ανακούφιση του σκασμένου δέρματος. Ο Ε. Μπάουμαν στο βιβλιο "Η ελληνική χλωρίδα στο μύθο, στην τέχνη, στην λογοτεχνία" (1984) αναφέρει: "Η κρεμμύδα χρησίμευε από την αρχαιότητα σαν φυλαχτό και τη κρεμούσαν πάνω από τις πόρτες των σπιτιών. Ακόμα και ο Διοσκορίδης εκθειάζει την κρεμμύδα κρεμασμένη πάνω από την πόρτα και κατατάσσει την ασκέλλα στους "πάνακες". Κι ο σπουδαίος Πυθαγόρας ακολουθούσε αυτή τη συνήθεια. Το γιγαντιαίο κρεμμύδι, που επιζεί στην καλοκαιρινή ξηρασία για να βγάλει το φθινόπωρο τους ψηλούς στάχεις λουλουδιών, συμβολίζει την δύναμη που ήθελαν να περάσουν στα κτήματα και στα σπίτια τους. " Ο Θεόφραστος αναφέρεται με θαυμασμό στο βολβό αυτόν που μπορεί να συνεχίζει να ανθίζει για αρκετά χρόνια αφού αφαιρεθεί από το έδαφος. Ακόμη και σήμερα κρεμάμε τις κρεμμύδες πάνω από τις πόρτες μας την Πρωτοχρονία σαν ένα σύμβολο καλοτυχίας και γονιμότητας. Επίσης, πιστεύεται ότι προστατεύει από το κακό και για τον λόγο αυτό φυτεύονταν κοντά στα νεκροταφεία στις αραβικές χώρες. Τέλος, οι Βεδουίνοι πιστεύουν πως αν η ανθοφορία του φυτού το φθινόπωρο είναι πλούσια τότε ο χειμώνας που θα ακολουθήσει θα φέρει πολλές βροχές.
Στη Σύρο: Σε βραχώδεις θέσεις σε όλο το νησι.
Φωτ. (1) 24/12/2005 Βώλακας, (2) & (3) 14/09/2012 Επισκοπείο.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου